Sinterklaas komt eraan, dus Dieuwertje Blok is er weer met het Sinterklaasjournaal.
Maar wat doet de ooit zo veelbelovende televisievrouw de rest van het jaar?
Half oktober. In de NPS-burelen in Hilversum staan rijk gevulde schalen met pepernoten op de redactietafel en er heerst een onmiskenbare sinterklaassfeer. In drie dagen tijd wordt hier zeventien keer een Sinterklaasjournaal opgenomen.
Vanaf 18 november zal dat piepjong en al wat ouder Nederland dagelijks naar de buis trekken, want de kijkcijfers van het Sinterklaasjournaal verslaan met glans die van de commerciële concurrentie. Dieuwertje Blok, sinds 2001 de vaste presentatrice van het Sinterklaasjournaal, vindt dat niet zo gek. Ondanks de bezuinigingen lukt het de makers nog steeds om kwaliteit te leveren.
In haar kleedkamer staat een rek vol met kleurige jurken en blouses. Van Dieuwertje zelf, want ze draagt voornamelijk haar eigen kleding in de uitzendingen (dit jaar was daar voor het eerst een klein budget voor). Maar ze is niet het type dat daarover zeurt. Ze vindt het Sinterklaasjournaal een heerlijk programma en ze hééft ook wel iets met Sinterklaas. Maar als de goedheiligman in Spanje zit, is het de laatste jaren wel erg stil rond Dieuwertje Blok.
Analfabete vrouwen
Sinds ze in 2004 stopte met Dolce vita van de KRO is Dieuwertje Blok alleen nog in het Sinterklaasjournaal op de landelijke televisie verschenen. Wel presenteert ze op woensdag met Francisco van Jole voor Llink Desmet live op Radio 5 en maakte ze de afgelopen jaren programma’s voor de educatieve regionale zender ETV.nl.
Over schuldhulpverlening en opvoeding en een serie voor analfabete vrouwen. Voor maart staat een nieuw, veel groter project op stapel, de serie Lees en schrijf! waarbij ‘opnieuw laaggeletterden’, mensen bij wie het lezen en schrijven is weggezakt, gestimuleerd worden om weer naar school te gaan.
Is dat gewoon werk of zit er ook idealisme bij?
“Ik vind het wel leuk dat dat mooie medium televisie niet alleen gebruikt wordt voor entertainment en ontspanning, maar ook om mensen een duwtje in de rug te geven. Je weet bijvoorbeeld door de samenwerking met ROC’s precies hoeveel mensen zich na zo’n serie hebben opgegeven voor een cursus. Al zijn het er maar twintig, dan geeft dat al zoveel voldoening. Want het is een gigantische stap voor die mensen. Ik ben er echt trots op om daaraan mee te werken.”
Bang om op te vallen
Bijna dertig jaar geleden dacht half Nederland dat er een flitsende televisiecarrière voor je in het verschiet lag…
“Daar heb ik misschien niet genoeg concessies voor willen doen. Ik heb toch ook altijd behoefte gehad aan een leven naast mijn werk en een sociaal leven. Het is wel erg ingewikkeld om dat te combineren. Ik wilde ook moeder worden en het niet allemaal zo precies plannen.”
Als je terugkijkt, ben je dan tevreden over hoe je carrière is verlopen?
“Ik weet het niet. Ik heb altijd een soort haat-liefdeverhouding gehad met de roem. Het was makkelijker geweest als ik beter met die roem had kunnen omgaan. Ik heb het eerder als een soort bedreiging gezien. Mensen eigenden zich een stukje van je toe. Ze jatten een stukje van je. Zo voelt dat. Ik heb wel bewondering voor een jongere generatie die veel makkelijker omgaat met publiciteit en bekend zijn."
Dieuwertje Blok: "Als ik zie met welk gemak sexy babes als Bridget Maasland en Katja Schuurman dat doen! Ik was gewoon bang om op te vallen. Zij tonen hun naakte lichaam en borsten gewoon als het uitkomt. Maar aan de andere kant ben ik natuurlijk ijdel en vind ik het leuk om bevestigd te worden. Dat is het dubbele ervan. Ik merk het verschil nu ik op Radio 5 zit en zelden of nooit meer een reactie krijg. Ik hoef geen miljoenenpubliek te bereiken, maar ik zit nu wel érg in de marge.”
Dus je zou best meer televisie willen doen?
“Heel graag! Dat is in eerste instantie ook mijn vak.”
Waarom zette je in 2001 zelf een punt achter zeven jaar Ontbijt-tv?
“Ik was óp! Ik had een chronisch slaaptekort. Dat gaat heel lang goed, maar ik kreeg een drukker gezinsleven toen ik met Peter de Bie trouwde. Mijn eigen kinderen waren nog jong, maar hij had twee grote kinderen. Die blijven langer op en ze willen dat je echt luistert en zinnige dingen zegt. Dan wordt het allemaal een stuk moeilijker om even tussendoor een dutje te doen.”
Twee speelfilms
Wel zagen we Dieuwertje Blok nog in twee speelfilms, Sextet en Vox Populi, beide van regisseur Eddy Terstall. In Sextet speelde ze de lesbische vriendin van Katja Schuurman, en ging ze zelfs volledig naakt.
Ook in 2004 koos Dieuwertje voor haar gezinsleven. De KRO besloot na korte tijd het middagprogramma Dolce vita toch rechtstreeks te gaan uitzenden in plaats van het op te nemen in de ochtend.
“Ik had van te voren gezegd dat ik niet elke dag van drie uur ’s middags tot acht uur ’s avonds kon werken. Dat is thuis zo ongeveer de belangrijkste tijd van de dag. Er moet huiswerk gemaakt worden en je moet toch ook een beetje de vinger aan de pols houden. Op die voorwaarde had ik ‘ja’ gezegd. De KRO heeft me toen echt laten vallen, hoor.”
Dat had je bij RTL ook al meegemaakt.
“Dat klopt. Maar ik ben zelf ook niet een van de makkelijksten. Ik ben vrij principieel. Bovendien ben ik ook niet zo televisiegeil dat ik per se op de buis moet. Ik doe niet zómaar wat. Ik moet er achter kunnen staan en ik moet het ook nog leuk vinden.”
Zo leuk als het Sinterklaasjournaal?
Dieuwertje Blok: “Ja. Op de eerste plaats vind ik het leuk omdat het zo goed gemaakt is. Goede regisseurs en tekstschrijvers, fantastische acteurs en een heel goed team. En ik vind Sinterklaas een geweldig feest. Sinterklaas hoort bij de leeftijd waarin de verbeelding nog zo’n grote rol speelt en kinderen zo openstaan voor alles. Als we hier bezig zijn, gaan we zelf ook weer een beetje geloven en we hebben echt ontzettend veel lol. De sketches zijn van te voren opgenomen en gemonteerd. Het is bijna allemaal gedramatiseerd. Weet je dat we in minuten gemeten ongeveer twee speelfilms maken?”
Mensenrechten en milieu
Maar het jaar heeft twaalf maanden en als Dieuwertje Blok mocht kiezen, zou ze bijvoorbeeld graag weer zoiets als Ontbijt-tv willen doen.
“Het was een ontzettend leuk programma en ik kan nu mijn tijd beter indelen. Dus toen ik een tijdje geleden hoorde dat de KRO weer alleen met ontbijttelevisie wilde doorgaan, heb ik via via laten polsen hoe ze over een eventuele terugkeer dachten. Maar ze wilden nieuwe gezichten. Jonger ook. En héél gek, dat zijn nou net de twee eisen waaraan ik niet kan voldoen. Ik loop nu al zo’n dertig jaar mee en tegenwoordig is dat blijkbaar een bezwaar. Wat ik ook heel jammer heb gevonden, is dat de NPS me niet eens heeft gevraagd voor een screentest toen ze begonnen met nieuwe kunst- en cultuurprogramma’s.”
wat doe je het weer leuk zegt dinny gehannycapt //hij ia 45 jaar en geniet er weer van dank u wel...dinny
BeantwoordenVerwijderen